Spring naar hoofdinhoud
Next UX logo

VOORWAARDEN

Algemene voorwaarden

Hier vind je de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op de diensten van Next UX.

Algemene voorwaarden Next UX

E-mail: [email protected]

Next UX | Laatst gewijzigd: 6-10-25

Art. 1 : Definities

Next UX: Next UX, gevestigd te WIjhe, KvK-nummer 96602031
Klant: degene met wie Next UX een overeenkomst aangaat.
Partijen: Next UX en Klant
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privé persoon handelt.

Art. 2 - Toepasselijkheid

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Next UX. Next UX en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken. Next UX en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit. Deze voorwaarden zijn primair opgesteld voor zakelijke relaties. Indien de Klant een consument is, gelden de bepalingen uit deze voorwaarden slechts voor zover zij niet in strijd zijn met dwingend consumentenrecht.

Art. 3 - Aanbiedingen en offertes

Aanbiedingen en offertes van Next UX zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld. Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Next UX en de Klant dit schriftelijk afspreken.

Art. 4 - Aanvaarding

Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding mag Next UX de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Next UX slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Art. 5 - Prijzen

Next UX hanteert prijzen in euro’s en exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. Next UX mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Next UX vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Next UX, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken. Wanneer Next UX en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. Next UX mag tot 10% van de richtprijs afwijken. Next UX moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. Next UX zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan. De consument mag de overeenkomst met Next UX opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Art. 6 - Betalingen en betalingstermijn

Next UX mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan. De betalingstermijnen die Next UX hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Next UX aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. Next UX mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Art. 7 - Gevolgen te late betaling

Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Next UX de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Next UX. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Next UX zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Next UX op de Klant onmiddellijk opeisbaar. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Next UX, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Art. 8 - Opschortingsrecht

De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Art. 9 - Verrekening

De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Next UX te verrekenen met een vordering op Next UX.

Art. 10 - Verzekering

De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal: Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst. Zaken van Next UX die bij de Klant aanwezig zijn. Zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd. De Klant geeft op eerste verzoek van Next UX de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Art. 11 - Intrekking opdracht

Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.

Art. 12 - Klachtplicht

Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 13 - Garantie

Wanneer de Klant en Next UX een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Next UX enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 14 - Uitvoering van de overeenkomst

Next UX voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit. Next UX mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen. Indien Next UX werkzaamheden door derden laat uitvoeren, blijft Next UX verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van het eindresultaat richting de Klant. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant. De Klant moet ervoor zorgen dat Next UX op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst. Zorgt de Klant er niet voor dat Next UX tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 15 - Informatieverstrekking door de Klant

De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze beschikbaar aan Next UX. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Next UX de betreffende bescheiden. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Next UX redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 16 - Duur overeenkomst dienst

De overeenkomst tussen Next UX en de Klant voor een dienst wordt aangegaan voor de duur van 3 maanden, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken. Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant of Next UX de overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van 2 maanden. Is de Klant een consument, dan geldt een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 17 - Opzeggen dienst voor bepaalde tijd

De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor bepaalde tijd niet eerder dan na 1 jaar opzeggen. Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan de Klant de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden. Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan een consument de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Is de overeenkomst voor een dienst voor minder dan 1 jaar aangegaan, dan is de overeenkomst tussentijds niet opzegbaar.

Artikel 18 - Oplevering en revisies (indien van toepassing)

Indien de werkzaamheden van Next UX leiden tot een concreet opleverbaar resultaat (zoals een ontwerp, prototype, rapport of website), geldt dit artikel. Next UX levert het resultaat op wanneer het naar haar professionele oordeel voldoet aan de afgesproken specificaties of geschikt is voor gebruik. De Klant dient binnen 14 dagen na oplevering het resultaat te beoordelen en goed of af te keuren. Indien binnen deze termijn geen bezwaar wordt gemaakt, wordt het resultaat geacht te zijn goedgekeurd. Binnen de overeengekomen opdracht zijn een redelijk aantal revisies inbegrepen. Extra revisies of aanpassingen worden als meerwerk beschouwd, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Bij dienstverlening op uurbasis of doorlopende samenwerking zonder specifiek oplevermoment is dit artikel niet van toepassing.

Artikel 19 - Geheimhouding

Beide partijen verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst verkrijgen. Informatie geldt als vertrouwelijk wanneer dit uit de aard van de informatie blijkt of wanneer dit expliciet is medegedeeld.

Artikel 20 - Intellectueel eigendom

Next UX behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken. De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Next UX aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken. Bronbestanden (zoals Figma-, PSD- of AI-bestanden) worden niet standaard verstrekt, tenzij dit expliciet is overeengekomen.

Artikel 21 - Gebruik voor portfolio

Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, mag Next UX het door haar geleverde werk en de naam of handelsnaam van de Klant gebruiken voor promotiedoeleinden, waaronder het tonen in haar portfolio, op de website, in presentaties en op sociale media. Daarbij zal Next UX altijd zorgvuldig omgaan met vertrouwelijke informatie en geen bedrijfsgevoelige gegevens openbaar maken.

Artikel 22 - Boetebeding

Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Next UX voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen. Is de Klant een consument, dan bedraagt de boete in lid 1: €1.000. Is de Klant geen consument, dan bedraagt de boete in lid 1: €5.000. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van het toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt. De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade. Next UX mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.

Artikel 23 - Vrijwaring

De Klant vrijwaart Next UX tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Next UX geleverde producten en/of diensten.

Artikel 24 - Klachten

De Klant moet een door Next UX geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Next UX daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Next UX hiervan op de hoogte stellen. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Next UX hierop gepast kan reageren. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Next UX. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Next UX andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 25 - Ingebrekestelling

De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Next UX. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Next UX ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 26 - Aansprakelijkheid Klant

Wanneer Next UX een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 27 - Aansprakelijkheid Next UX

Next UX is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid. Wanneer Next UX aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst. Next UX is niet aansprakelijk voor beslissingen of acties die de Klant neemt op basis van adviezen of onderzoeksresultaten van Next UX. Next UX is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden. Wanneer Next UX aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen en omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 28 - Vervaltermijn

Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Next UX vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 29 - Ontbinding

De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Next UX toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. Is de nakoming van de verplichtingen door Next UX nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Next UX in verzuim is. Next UX mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Next UX kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 30 - Overmacht

In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Next UX door de Klant niet aan Next UX kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook: een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp, wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen, stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen, computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden, werkonderbrekingen. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Next UX één of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Next UX kan nakomen. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Next UX de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken. Next UX hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Next UX hiervan voordeel heeft. In geval van beëindiging wegens overmacht is de Klant gehouden de reeds door Next UX verrichte werkzaamheden te vergoeden.

Artikel 31 - Wijziging overeenkomst

Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Next UX de overeenkomst aanpassen.

Artikel 32 - Wijziging algemene voorwaarden

Next UX mag deze algemene voorwaarden wijzigen. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Next UX altijd doorvoeren. Ingrijpende wijzigingen zal Next UX zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 33 - Overgang van rechten

De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Next UX aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Next UX. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 34 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Next UX bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 35 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Op deze algemene voorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Next UX is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Next UX, tenzij de wet iets anders bepaalt